Keresés ebben a blogban

2011. szeptember 20., kedd

Kőtt rétes


Na, most már tudom, miért gyúrnak olyan ritkán kelt rétest mostanában.
A 15 percig dagaszd csak, míg össze nem áll felszólítás az elején viccesnek tűnt, hogy ha-ha, majd tényleg gyúrom negyed órát. Pikk-pakk összeáll a tészta.
Vagy nem? Nem. És ha hagyományos receptet tesztelünk, akkor nem dagasztunk géppel, a dédik is bírták, akkor én is. Én is? Húúúú.

Hogy milyen, amikor a fánknál gyengébb? Én voltam a gyengébb, majdnem feladtam. Na, de hogy fog ez nyúlni? Hisz ragacs. Dagaszd még, jó lesz az. Aha, pont jóóóó.
Még szerencse, hogy aztán fél órákat kellett pihentetni a tésztát. Is. Meg engem.
És tudod, hogy hívják Viszákon? Tudom. Kőtt rétesnek.
És tudod, mit gyúrok legközelebb? Na, az még titok. Kicsit pihenek, aztán jön egy újabb teszt.
Nézzük akkor a kőtt rétest, mi kell hozzá.
1,20 kg liszt- Tüskeszentpéteri, az jó
1 evőkanál só
2+2+1 tojás
3 evőkanál étolaj
2 csomag élesztő
9 dl langyos tej
2 kocka+ 1 evőkanál cukor
Fél dl olaj a kenéshez
7 dl tejföl
4 reszelt alma
1 evőkanál fahéj
4 marék cukros mák
2 marék búzadara
20 dkg túró

Elkészítés:
Gyúrj a fánknál lágyabb tésztát. Hogy is?
Az élesztőket a cukorral és 3 dl tejjel futtasd fel. A lisztbe keverd bele a sót, 2 tojást, 3 evőkanál olajat, majd add hozzá az élesztős tejet. Kezdd el gyúrni, és apránként add hozzá a többi tejet. Tényleg dagaszd 15 percig, és légyszi, te se géppel. A felénél még ragacsos, cuppanós massza, de szépen összeáll, levegős lesz, és elválik az edény szélétől, meg a kezedtől.
És itt is van az ideje egy fél órás pihenésnek.
Közben összekeverheted a mákot a cukorral, egy másik edényben pedig a tejfölt a másik két tojással, a túrót pedig egy tojással és egy kanál cukorral.
Ha megkelt a tészta, átgyúrjuk egyet, majd 3 cipóba szedjük szét. Újra pihentetjük 30 percet.
Most már reszelheted az almákat, szórd meg fahéjjal, és készítsd elő az asztalt a nyújtáshoz.
Egy nagy terítőt lisztezz meg, erre fogod rátenni a rétest, és ezzel göngyölöd fel.
A pihenő után a megkelt cipókat egyenként ki kell nyújtani.
Ehhez először a tetejét meg kell kenni olajjal, ezt nem tudom, miért, de a recept így írta. Aztán óvatosan, ha lehet, két ember fogja meg, és nyújtsa, nyújtsa, óvatosan, el ne szakadjon. Hártyás, hólyagos, nagyon vékony tésztát kapunk, a szélét, ami nem nyúlt ki, leszedjük. Meglocsoljuk olajjal, a tejfölös szósszal, és vagy mákot, vagy darát szórunk rá. A végén pedig almát. A túrósra nem teszünk az almából.
A terítőt mindkét oldalon megemelve felgöngyöljük két irányból.
Ezután tepsibe tesszük, ott megint megkenjük olajjal és a tejfölös tojással, és újabb fél órát pihennek.
180 fokos sütőben kb. 35 perc alatt sült pirosra a tetejük, szépen kiemelkedtek, megnőttek a rudak.
Porcukorral hintve tálaljuk.
Az igazi, hagyományos alapváltozatot csak a tejfölös szósszal töltötték, nyílván, ezt ízlés szerint lehet turbózni.
Nagyon finom, de nagyon munka és időigényes étel. És persze kétszemélyes feladat. Én anyukámmal nyújtottam, a töltelékeket is ő szórta, míg én pihentem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése