Keresés ebben a blogban

2011. február 21., hétfő

Lekvár, lila, de nem szilva


Megfázásos időszakban és a tavaszi feltöltődéshez jól jön a tökmagolajjal locsolt lilahagyma, de én valami extrábbat szerettem volna a hagymából alkotni.
Mivel nem vagyok, voltam egy nagy hagymaevő, csak az utóbbi hónapok gasztro-kalandozásai kapcsán jutottam közelebbi barátságba a hagymafélékkel.
Azóta sikeresen konfitálok fokhagymát, és használom héjastul is a különféle húsokhoz, és kezdek belejönni a hagymaszelésbe is.
Ezt jól lehet gyakorolni, ha nekiáll valaki a lilahagyma lekvárnak.
Igen, lekvár, kicsit édes, kicsit pikáns. Ha akarod, vajas kenyérre vagy zsírosra, ha akarod, sült hús, vagy libamáj mellé tálalod.
Lekvárt főzni pedig jó, és most, hogy nem igazán bővelkedünk friss gyümölcsben, lehet tesztelni minden mást.

De hogy mi is lett az én üvegeimben? Interneten, szakácskönyvekben keresgéltem, olvastam, fejben főztem, és vegyítettem a recepteket, aminek a végén az alábbi hagyma lekvár született:
Hozzávalók:
1 kg vékony karikára vágott lilahagyma
80 g vaj
8 teáskanál cukor
2 kis kanál só
Bors
1 dl balzsamecet
4 dl vörös bor

Elkészítés:
A hagymát fel kell szelni. Csíp, még ha lila, akkor is. És sokáig tart. Egy kiló, az egy kiló. Kisebb adagnak pedig nem érdemes nekiállni, mert nagyon összeesik és kevés lesz. Tehát, ha szelsz, szelj sokat!
Forrósítsd fel a vajat egy magas falú lábosban, amibe majd bele tudod önteni a hagymát. Mert elsőre sok lesz.
Forgasd át a vajon, majd pirítsd a hagymakarikákat 5 percig. Sózd, borsozd, és ha már összeesett a térfogat, szórd rá a cukrot. Ezzel is pirítsd vagy 5 percig, kicsit karamelles színe lesz, és nagyon kellemes illata. Nem kifejezetten sült hagyma „szag”, annál pikánsabb a cukor miatt.
Aztán mehet rá a bor és az ecet, az alkoholt hagyd kiforrni sűrű kevergetés mellett, majd vedd takaréklángra, és főzd vagy 20 percig.
Kevergetni kell, nehogy leégjen, és így látod, érzed, hogy mikor puhul be a hagyma.
Ha kész, forrón üvegekbe szeded, dunsztolod, és másnap reggel kóstolod. 3 kis üveg lett.
Jó, melegen és frissen is finom.

Friss, ropogós házi kenyérrel, kolbásszal tesztelve nagyon jó kis vacsora. 2010-es miklóscsabi újborral öblítve igazán jó élmény.

Én legközelebb kevesebb vajjal készítem, és kipróbálom a fahéjjal, szegfűszeggel és mazsolával turbósított változatot. És érdekes lehet még a rozmaringgal ízesített is.
Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése